Thursday, April 7, 2011

Resepi Nasi Goreng Udang Ala Sarawak.

assalammualaikum & selamat pagi.

hari ni bangun awal dalam kul 5.30 sebab anak buah tiba2 lak nak tidur dengan aku. so pagi2 dah kena kejutkan dia tuk pegi sekolah. aku pun dengan semangat kerajinan yang entah muncul dari mana terus buat nasi goreng. err.. nasi goreng aku ni biasa2 jela. tak setanding lagi dengan cik mat gebu kita. hehehe~ *tapi pe yang cik mat gebu buat memang superb!*

~ni la nasi goreng udang yg aku buat ^^,

bahan2 :

nasi putih.
beberapa ekor udang.
2 biji bawang merah.
1 biji cili merah.
sedikit belacan.
sawi dipotong kecik2.
minyak masak.
sedikit garam.
sedikit ajinomoto

cara membuatnya :

tumbuk bawang merah, cili merah dan belacan. macam biasa tumbuk guna lesung batu k~. hehehe.. pastu panaskan minyak dan tumis bahan2 yg ditumbuk sehingga garing.

lepas tu masukkan udang, garam dan ajinomoto dan tumis seketika. masukkan nasi dan sawi. masak sehingga masak. errr.. macam x betul je ayat. *korang faham2 jela bahasa memasak aku ni ye* lepas tu makan sehingga menjilat jari.

okaylah, tu je pembuka entri untuk pagi ni. korang jangan lupa sarapan tau.

p/s - nak masak apa lak tengah hari ni ye???


3 comments:

Eza Ridzwan said...

nasik goreng?..wahhh..sodap!sodap!..memg sukaaa laaa menu nie..x kira laaa nasik goreng apa pon...janji, nasik goreng..muahahaha...buat perot bkeroncong dah nie..

Ms. Ann said...

emmm sedapnyer... nak ckit

kathy said...

eza ridzwan - suka makan nasi goreng lah ni??heeee~

ann - nah, ambik ckit ^^,