Ambuyat / Linut/ Pak Aloi (Makanan Tradisi)

assalammualaikum & hi.

korang penah makan ambuyat tak? kalau tak penah, cuba2 lah makan ye. tapi kat umah aku lebih senang panggil makanan ni sebagai Pak Aloi. aku pun tak tau kenapa kena panggil Pak Aloi kenapa tak Pak Pandir ke, Mak Limah ke -.-'



macam mana nak buat ni? korang ambik tepung sagu sikit. pastu bancuh dengan air sejuk sikit lepas tu baru masukkan air panas. bancuh sampai ia nampak macam gam -.-' dah siap boleh makan dengan lahapnya!


makan ambuyat ni paling best bila ada sayur rebung masak manis & sambal asam mempelam. yang kat atas ni aku makan dengan sambal asam payak. err.. tau tak pe asam payak? buat2 tau je la ye T_T


okaylah, selamat mencuba ^^, bye~


"makan untuk hidup, bukan hidup untuk makan"








Comments

cik riffa :) said…
ambuyat tu melekit n melekat lah eh kak?
waaa..
dugaan betul baca entri blog akak..
takpe2,nnt nak try lah.akak buatkan boleh?
hhe ;D
kathy said…
x la melekit n melekat sgt..erm, okay2 nnti akak buatkan tuk cik riffa yg comey ni ye ^^,

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI :JOM KENAL BLOG SAYA

Kiram Village, Mesilau (Penginapan di Kundasang)

Resepi Umai Obor - Obor.