Resepi Ikan Terubuk Kukus Ala Sarawak.

assalammualaikum & hi!


dah makan? kalau belum elok lah makan tapi jangan ambik yang berat2 ye ^^, errr.. malam ni nak kongsi resepi Ikan Terubuk Kukus Ala Sarawak. dah tau?? kalau dah tau tak yah lah aku bagi tau -.-'




ye, aku tau gambar berapa cantik T_T tapi kalau korang rasa ikan terubuk ni, aku confirm korang yang tak suka makan ikan yang banyak tulang akan jadi peminat ikan bertulang! silap2 korang tanam tulang ikan ni dengan harapan ia akan menjadi buaian macam citer bawang putih & bawang merah tu -.-'




tapi aku tak sedap hati lak kalau tak bagi tau resepi rahsia keluarga aku ni kat korang, jadi dengan rasa rendah hati aku bagi tau jugak lah! okay, bahan2nya :


1 ekor ikan terubuk (siang dan bersihkan)
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
sedikit air asam jawa
1 helai daun kunyit. (dihiris2)


cara nak buat lak.

korang perap ikan terubuk tu dengan serbuk kunyit, garam dan air asam jawa. lepas tu taburkan daun kunyit dan kukus sampai masak! siap untuk di makan. nyum nyum nyum!


tu jela. senang dan sedap! resepi korang pun macam tu jugak?? err..kiranya ni bukan resepi keluarga lagi lah kan?? hehehe~ oklah, bye!


p/s - asal citer pasal masakan ala Sarawak ni, rasa macam semangat semacam je!


Comments

c i k r i f a h said…
akakkkkkk!!!
ikan terubuk nyumm nyumm nyummm.
last makan bulan lepas..
eee...sy msukkan akak dlm bloglist sy to mke sure sy tk terlepas satu pun makanan yang akak update ;D
tetiba teringin nak try ikan terubuk nieh ha . hee.. thanks sis sebab bagi resepi .. hee :)
kathy said…
cik riffa - tq dear! akak pun dah masukkan riffa dalam bloglist akak ^^,

fyezah - sama2, nanti try tau ^^,

Popular posts from this blog

Pantun Nak Mintak Duit Raya.

Seks Itu Keperluan Lelaki.???

Midin VS Pucuk Paku.