klik sekali~

Tuesday, March 29, 2011

Semuanya Tentang Mak & Bapak.

assalammualaikum & hi.

hari ni mood aku asyik nak buat entri pasal family aku je. sape rasa tak nak baca, abaikan jelah ye.


erm, biar aku mula dengan bapak.

umur bapak dah nak cecah 70 tahun. bapak aku tak sekolah. tapi bapak boleh baca sikit2 tulisan rumi. tapi kalau baca al-quran dan tulisan jawi memang bapak pandai sekali. bapak keja biasa2 je. masa aku kecik bapak keje ambik kayu 'pancang'. lebih kurang macam kayu api. lepas tu bapak keje guard kat kilang kat kampung aku. dalam 10 tahun. tapi bila abang - abang aku dah keje, diaorang sume tak bagi bapak keje lagi. kiranya masa aku kat U sume adik beradik aku yang paling banyak support.

walaupun aku tak rapat sangat dengan bapak, tapi bagi aku bapak seorang yang penyayang. dia tak pernah pukul kita orang, apatah lagi nak marah2. biarpun bapak tak sekolah, tapi bapak memang bersikap terbuka dengan kita orang adik beradik. dan bapak selalu lebihkan aku kalau benda berkaitan dengan makanan. aku bangga sebab punya bapak macam ENCIK TUAH BIN JINI @ INI.

mak! sebut je perkataan tu terus rasa ada getar dalam dada. aku memang rapat dengan mak. rapat sangat2. apa2 rahsia atau cerita aku senang berkongsi dengan mak. mak sekarang dah nak masuk 60 tahun. mak jugak tak sekolah. mak pun tak reti sangat membaca. tapi mak pandai kira mengira. mak pun pandai masak, apa sahaja insyaALLAH mak tau masak. mak pun tak pernah nak marah2. mak pun macam bapak, sangat terbuka.

mak dulu penah jugak keja, masa aku kecik2 tapi tak lama. yela ekonomi keluarga kami memang tak berapa okay. mak pun selalu cerita pasal kesusahan kami dulu. mak pun cakap ada jugak orang yang kutuk kami sebab masih dibawah takuk kemiskinan. tapi mak tak kisah, lagipun mak bukan sorang yang suka bermasam muka dengan orang lain. sebab itu aku sayang sangat dengan mak aku yang bernama URI BINTI SIRAT!

itu serba sedikit tentang mak dengan bapak. walaupun mak dengan bapak tak sekolah tapi alhamdulillah, aku dan abang dilah telah berjaya masuk U. abang dilah jugak dah ambik master. syukur sangat2. kesemua adik beradik aku sudah punya kehidupan sendiri dan alhamdulillah hidup mereka semua makin baik.

aku bukan nak membangga diri, cuma kadang2 aku terfikir kenapa ada keluarga yang punya latar belakang pendidikan yang baik tapi anak2 mereka langsung tak nak ambik peluang tersebut. lagi 1 tentang mak dan bapak, mereka berdua tidak pernah bertengkar depan kami adik beradik. dan kalau mereka nak tegur salah seorang daripada kami, mereka akan pastikan adik beradik lain tak ada.

mak dan bapak pun banyak ajar kami macam mana nak hormat orang lain. dan kita orang diajar dari kecik makan bersama2. aku ingat lagi masa kecik2 kita orang akan bahagikan makanan sama rata. kalau hanya ada 6 biji rambutan tu, maka setiap sorang hanya akan dapat sebiji. mak dengan bapak selalu mendahulukan kami adik beradik.

okaylah, makin panjang aku tulis dah makin cepat air mata ni nak menitis. apa2 pun, semoga korang sume berbahagia dengan keluarga tersayang.

p/s - aku tak suka bila ada anak2 yang tidak mahu berterus terang tentang siapa mak bapak mereka. lagi2 jika mak bapak mereka ni orang 'biasa2'. ermm~



2 comments:

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

jgn pnh lupa asal usul. itu yg pntg. doa naz, smga kathy sntiasa gmbira d smping kga tersyg :)

kathy said...

terima kasih naz :')