Derma Organ.

assalammualaikum & hi~ 


korang tau tak organ dan tisu mana yang boleh kene derma kalau kita nak buat pendermaan organ? sape dah tau tu buat-buatlah tak tau ye ^_~ 

antara organ yang boleh diderma - jantung, paru-paru, hati, buah pinggang & hati. 

antara tisu yang boleh diderma - injap jantung, tulang, kulit, kornea.


gambar hiasan *tetiba*


jadi wujudlah perbualan antara aku, mak, kakak & bapak. pasal derma organ ni~


aku - agama Islam mengharuskan pendermaan organ selepas meninggal dunia *baca kat risalah*

kakak - kau nak derma ke? 

mak - nak derma bahagian mana? 

aku - ermm..nak derma mata tak boleh sebab mata ni rabun~ nak derma tulang macam tulang tak kuat je dah tulang ni *sambil gerak-gerakan tangan macam citer aziz satar*

kakak - macam - macam je alasan..cakap je kau tu tak nak derma!

bapak & mak dah gelakkan aku T_T  *rupa-rupanya aku punya alasan tak boleh terima -.-'


p/s - nak jumpa doktor pun takut ni nak derma organ lak :')

Comments

Elih Japahar said…
Derma duit je lah kalau takut nak derma organ hahaha :D
Kathy Tuah said…
errr...insyaAllah :')
DoodleLicious said…
hehe, belom terfikir lagi. bukan kedekut..tapiiiiiii.....~~~

Popular posts from this blog

BEN ASHAARI :JOM KENAL BLOG SAYA

Kiram Village, Mesilau (Penginapan di Kundasang)

Resepi Umai Obor - Obor.