klik sekali~

Sunday, January 9, 2011

Singgang Ikan Sardin ala Sarawak


Ermm, sebenarnya kalau kat Sarawak masakan singgang ikan ni kita orang panggil "masak pindang ikan". tu yang aku tau dari mak aku la. resepi ni totally aku reka sendiri. Tapi memang sedap, sebab kene sangat dengan selera aku..he3..yang bagus masakan ni, dia x berminyak cz rebus je.. so, aku saje lah nak share resepi aku ni kat korang..kalau x sedap tu sori la ye..hu3..

Bahan - bahan :

2 ekor ikan sardin
2 ulas bawang putih (dihiris)
1 ulas bawang merah (dihiris)
halia (dihiris)
2 biji cili padi (dihiris)
sedikit asam keping
air (ermm, air ni agak2 jela ye)

Cara membuatnya :

Panasakan air dalam periuk. Masukkan sekali semua bahan - bahan di atas. lepas itu masukkan garam dan sedikit serbuk perasa. Tunggu sampai ikan masak dan hidangkan.

No comments: