Ipoh - WANG KELIAN - Padang Besar - Ipoh (Part 1)


Assalammualaikum..



Ada part pulak~ hahaha. Bukan panjang mana pun sebenarnya, sebab entry ni khas untuk Wang Kelian je. Sebab tu tajuk dia Wang Kelian hurufnya dibesarkan :) 


Sabtu lepas, 21hb. Aku ke Perlis. Motif nak ke Wang Kelian dan Padang Besar. Padang Besar aku dah pernah pergi dua ke tiga kali macam tu tapi Wang Kelian tak pernah lagi. Gerak daripada Ipoh pukul 3.45 pagi.


Nak ke Wang Kelian ikut je jalan nak ke Gua Kelam. Aku tak pandai sangat bagi direction ni tapi aku ingatlah jalan dia memang ke Gua Kelam. Dan jalan nak ke Wang Kelian berbukit - bukit. Ada yang kata macam Bukit Putus, N9. Ada yang cakap macam jalan Tapah nak ke Cameron Highland. 


Bila aku pergi sendiri, aku rasa Bukit Putus laluan nya sedikit panjang berbanding jalan ke Wang Kelian ni. Kalau jalan Tapah pulak, tar dia sendiri teruk dan jalan sempit. Kalau Wang Kelian ni, jalan dia cantik dan besar sikit. Cuma selekoh jalan ke Wang Kelian ni agak tajam. So hati - hati.

 





Sampai Wang Kelian dalam pukul 9.15 pagi. Tapi sempat jugaklah breakfast dekat Jitra, Kedah. Lama jugak duduk minum situ sebelum meneruskan perjalanan :)





Sebelum pergi aku dah usha dulu blog - blog tentang Wang Kelian ni. Sabtu dan Ahad je katanya boleh masuk sini tanpa perlu passport.






Walaupun dah pernah tengok dalam gambar di blog - blog blogger, tapi bila sendiri sampai kat sini terus rasa macam dekat SERIKIN. Hihihi. Dengan panasnya, dengan jauhnya ke dalamnya kedai - kedai. Hampir samalah ^^






Tengok tulisan dekat hilux ni terus aku jadi buta huruf T_T Bila dorang bercakap dalam bahasa dorang, terus aku rasa macam tengok drama Thailand dalam tv. Kalau di Serikin, rasa tengok senetron. Imaginasi aku memang over sikit. Kehkehkeh~







Unik bekas jual air dia. Aku terasa nak beli tapi entahlah. Nasib baik memang bawak siap - siap air mineral dalam bag. Tapi jangan risau, ada jugak air tin dan air mineral jual kat sini.





Cuma jalan dekat Serikin tak adalah sebesar ni. Dan Serikin tak berbukit. Sini berbukit. Eh, dah buat perbezaan antara Wang Kelian dengan Serikin pulak ;p Tapi yang best Wang Kelian ni, barang dia murah sikit berbanding Padang Besar.





Surau ~ Dulu aku tengok gambar dekat blog mana ntah, buruk jek. Sekarang dah cantik :') Kedai makan pun ada dekat sini. Aku tak makan sini pun sebab dekat Jitra aku dah makan nasik lemak >_< Banyak pulak tu aku makan. Konon - konon untuk energy shopping. Hehehe.






Dah nak balik gambar kat sini. Mengesahkan yang diri ini sudah sampai ke Wang Kelian. Puiiih! Hahaha. Lepas ke Wang Kelian terus ke Padang Besar. Nanti aku ceritakan kat entri lain. 


Oh ye, sampai rumah (Ipoh) pada pukul 8.25 malam *pengsan*


p/s -  aku memang suka jalan - jalan. nak jalan luar negara tak mampu lagi. tu yang asyik jalan dalam Malaysia je dulu ;p






Comments

Nieda Ramly said…
Pasar Serikin dah sampai , wang kelian belum lagi.
Serikin sempadan Indon, WK sempadan Siam pula.
Nieda Ramly said…
Pasar Serikin dah sampai , wang kelian belum lagi.
Serikin sempadan Indon, WK sempadan Siam pula.
Nieda Ramly said…
katy , jom pergi chiangmai bln 12.ada 5 seat kosong lagi.
Mummy MM said…
Bestnya. Teringin nak pergi jwak.
ejulz said…
x pernah g cya.. slalu dgr nama jak.. hehe

Popular posts from this blog

Pantun Nak Mintak Duit Raya.

Seks Itu Keperluan Lelaki.???

Midin VS Pucuk Paku.