Ulam dan Sambal Belacan ala Sarawak

assalamualaikum dan selamat petang sume.. lama tak meng'update' blog ni..bukan apa, broadband kena block so faham2 je lah ye (^^,) ..

sebenarnya hari ni aku nak share pasal ulam - ulaman..bukan apa, masa aku lunch kat kedai tengah hari tadi aku ternampaklah beberapa jenis ulam - ulaman..tapi yang buat aku x jadi nak ambil sebab sambal belacannya kurang menepati citarasa aku..yela, orang semenanjung sambal belacan dia lain, kat Sarawak pun lain.. sebelum ni aku makan jugak sambal belacan kat sini tapi tadi masa kat kedai tu..ermm, x menarik langsung..

so bila aku singgah melepak di kedai mamak ni, aku pun terus on9 (sebab on9 kat kedai mamak??broadband x bayar lagi..hahaha) dan bukak picture sambal belacan dengan ulam - ulaman yang penah aku capture masa aku balik Sarawak hari tu.. so, bagi orang semenanjung macam bawah ni lah sambal belacan kita orang ;) hehehe.. lain kan? sebab kita orang banyak guna ikan bilis, belacan dan sedikit cili padi..



Sambal Belacan ala Sarawak

Bahan - bahan :

ikan bilis

belacan Sarawak

cili padi

Cara membuatnya :

Masukkan sume bahan - bahan tu dalam lesung batu dan tumbuk..hasilnya korang boleh tengok kat picture tu yang sambal dalam piring yang nampak macam kering tu je..

TAPI, bila nak makan kacang bendi dengan pucuk paku tu, kenalah perahkan sedikit limau kasturi lepas tu campur dengan sedikit air dan gula..hasilnya tengok kat picture sambal yang dalam magkuk tu..

macam mana? senang dan lain kan?? hahaha.. macam2 je kan tapi itulah sambal belacan tradisi keluarga aku ^_^







Comments

BUJANG SUSAH said…
Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry.. fuhhhh.. mcm sedap jer.. post kat melaka skit leh.. huhuhu..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan .. tengok jgn x tengok.. sila klik disini dan klik disini. Juga tutor 4 the latest read more klik disini.
Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
DISINI

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

Blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis dan memberi info.. Semoga sejahtera dan sentiasa diberi keberkatan olehNya.. wassalam.
si para para said…
err komen kat atas sekali tu memang panjang dan bagus...


ok komen ni pulak.hehe

waaa best tu sambal belacahan..dah lama tak makan...balik kg nanti memang aku bedal semangkuk la...serius mengidam...emmmm
kathy said…
bujang susah - waalaikumussalam..thanks cz singgah kat blog ni..ni bau je belajar buat blog, bnyk benda x tau..huhuhu..

pasal sambal belacan tu nnti di fikirkan sama ada nak pos ke x..hehehe..apa2 pun thanks ;)

si para2 - mmg sedap..lagi2 yg buat tu org mcm saya ni kan so bertambah sedaplah..hahaha.. gurau je ye ;)

Popular posts from this blog

Pantun Nak Mintak Duit Raya.

Seks Itu Keperluan Lelaki.???

Midin VS Pucuk Paku.