Diari Kehamilan : Usaha Untuk Mengandung


PERHATIAN! ENTRI NI TELAH DITAIP PADA 19/1/2015 *masa kandungan baru 2 bulan tapi baru publish sekarang anak dah setahun lebih*


aku kawen bulan 6, 2014. masa kawen tu memang time subur. masa tu jugak dah berangan nak dapat bunting pelamin hiks! umur 28 dah kan, pewaris harta kena ada--berhartalah sangat kan -.-' harta akhirat, sebenarnya :') tapi bila aku period bulan 7 tu aku masih cool lagi. yalah, awal lagi kut? lek lu! bila masuk bulan 8, aku dah mula search tips untuk cepat mengandung--usaha untuk mengandung. dan segala macam keyword aku search kat google tu. jadi bermula usaha aku untuk mengandung. oh ya, encik suami turut berusaha sama dalam melunaskan misi aku ni kehkehkeh.



asid folic. 

bulan 8 aku start makan asid folic. beli jenama appeton kat watson. encik suami turut digesa makan sekali. biar dapat hasil yang memuaskan hati ;p tapikan, antara aku dengan encik suami, akulah yang paling ngelat makan. bukan tak makan, tapi kadang2 dah nak petang ke malam baru terhegeh2 nak makan. lepas tu suka tangguh2 makan. bila tangguh, terus lupa T_T tapiii, kalau encik suami before pegi keje dah makan. dah macam dia pulak yang bakal mengandung. jangan konfius k, sebab asid folic ni sesuai jugak di makan oleh kaum adam.


sebenarnya aku dengan encik suami tak adalah stress sangat bila belum dapat cahaya mata ni, tapi yalah, mulut orang sekelilingkan? mana boleh tutup. sedangkan pasangan normal, si isteri akan mengandung dalam masa setahun. SETAHUN okey? aku 6 bulan pun tak sampai lagi :'( stress tau. TAHUKAH ANDA, salah satu punca sukar mengandung adalah disebabkan stress? tekanan? bayangkan setiap kali aku period pada bulan 8, 9, 10 & 11 aku nangis! nangis bukan sebab senggugut tapi sebab tak pregnant! period aku bukannya teratur sangat. kadang2 average hari dia boleh 36 hari ke 38 hari. tak adanya normal 28 ke 30 hari. tapi kalau diikutkan kata misi aritu asal tiap2 bulan period, kira normal lah tu~ 


jadi, bila ada yang dah bertanya secara sinis, maka aku kembali mencari apa lagi yang boleh bagi aku mengandung secepat yang mungkin. paling tak tahan yang tak kawen lagi tu pun heboh aku ni tak mengandung2 lagi. eeee..sakit betul hati aku ni! 



pati delima gulsan. 

usaha seterusnya--bulan 10 macam tu aku try minum pati delima gulsan. bapak aku penghidap angin ahmar, tapi sejak minum pati delima ni, alhamdulillah okey sikit. dah jadi pengguna setia pun bapak. mak pun consume jugak. aku bancuh dalam air, pati tu. dalam dua sudu. minum pagi dan sebelum tidur. kalau terus minum pati tu tak dapat telan aihh..masam! sebab tu bancuh dalam secawan air. sebotol suku, aku minum sebelum disahkan mengandung. tapi masa ni asid folic masih makan lagi tau. buat masa ni aku sorang je minum pati ni.



auramen. 

bulan 10 tahun lepas tu jugak encik suami start minum auramen. aku tak tahulah ini salah satu puncanya jugak aku boleh mengandung. memanglah kita pempuan ni yang mengandung, tapi ia perlu ada bantuan pihak suami jugakkan? makanan yang suami kita ambik pun sebenarnya membantu jugak. siapa tahu? aku listkan auramen dekat sini, sebab nak share apa makanan yang kami suami isteri ambik dalam misi nak bagi aku ni mengandung ;D tapi sebenarnya pada asalnya, encik suami beli auramen ni sebab saja nak try. yalah, dia pun tak ada ambik supplemen lain, so apalah salahnya cubakan? sekali tu jelah dia beli. tak habis pun sebotol -.-'



susu kambing + buah kurma. 

aku bukan penggemar susu. dan siapa teringin nak mengandung mungkin tahu petua ni. memandangkan semangat nak mengandung makin tinggi, aku gigihkan jugak beli susu kambing jenama nubhin kalau tak silap di tesco. tak pun jusco. pastu sebelum encik suami pergi kerja, dia akan genggam buah kurma dan aku genggam sama sambil niat nak dapat zuriat. lepas tu aku buang biji kurma tu, blend terus dengan susu kambing tadi. aku bagi encik suami minum dulu. siap pesan suruh minum lebihhhh sikit tauuuu T_T sebelum minum tu selawat. niat sekali lagi. lepas tu baru aku minum. sama jugak, selawat pastu niat. rasanya? encik suami cakap sedap! jangan tanya aku sedap ke tak sebab aku dah cakap awal2 aku bukan penggemar susu pun. tapi demi nak dapatkan anak, aku gigih jugak telan. kata usaha nak mengandungkan?


kalau tak silap, dua kali je aku dan encik suami minum susu kambing campur kurma ni. itu pun dalam bulan 11. masa aku last period bulan 11 tu memang kami suami isteri all out habislah segala macam usaha.



jus avocado.

akukan suka nak google. pernah terbaca golongan TTC yang amalkan jus avocado. aku pun apa lagi. try jugak. sebiji avocado buang biji dia, korek isi dia dan blend dengan susu. aku guna dutch lady low fat. kalau tak guna susu, aku guna jus yogurt. kadang2 blend dengan buah avocado dengan sebiji pisang. selalunya pisang tu aku kasi beku semalam dulu. sedap jugaklah. aku ni kalau makanan berkhasiat memang jarang nak cakap sedap hahaha tapi bukan tak sedap langsung okey? masih mampu ku telan berulang kali. tapi kalau kau bagi jering dengan petai, sure aku cakap sedap! feveret aku tu ^_^



itulah antara yang aku dan suami aku amalkan sepanjang misi kita orang. selain yang dalam bilik tidurlah kan?kahkahkah~ tapi serius okey, hal dalam bilik tidur ni penting jugak. yalah, kita ni jenis yang lambat sikit 'lekatnya' jadi usahanya pelu diperluaskan lagi. aku tak taulah kan orang lain, tapi aku suka sangat kumpul cadar tilam. kena selalu tukar. pewangi dalam bilik kena sentiasa ada, ni memang tugas encik suami. asal beli barang, pewangi mesti tak tinggal.  barulah ada mood nak bagi salam masa dalam bilik tu mihmihmih ;D ke tak sempat bagi salam kehkehkeh~



dan YANG PALING PENTING, JANGAN STRESS! bulan 11 aku dah start belajar tak nak stress2. buat rilek je. aku cakap kat diri sendiri, kalau masih belum mengandung, tak apa. soal anak bukan urusan kita. Allah dah tetapkan. siapa kita nak mempertikaikan urusan Allah? lagipun kita dah usaha. lepas usaha, tawakal jelah kan? *cuma mulut orang je yang kadang2 buat kita tak stress jadi stress, huh!* masa ehem2 aummm aummm tu pun jangan kauu fikir ni misi nak dapat anak! misi nak dapat baby! no no no! masa ni kauu kena enjoy laki bini. alah, macam tak biasa pulak khennn? tak payah fikir sangat usaha untuk mengandung masa tengah ehem2 tu. just go with the flow :) bukan apa, makin difikir makin stress. dahlah waktu ehem2 kau nak stress bagai. tak sesuai okey?



oh ya, selain tu  *ada lagi rupanya* aku suka usap perut sambil baca apa2 saja surah yang aku hafal. tak pun sebut 'ya musawir' berulang2 kali. DOA jugak teramatlah penting. usaha tanpa doa tak bermakna. aku ni bukanlah alim mana. tapi aku masih yakin doa yang baik2 insyaAllah Allah akan kabulkan. cepat atau lambat aje untuk kita dapat. ingat lagi masa encik suami pergi umrah dengan family dia bulan 4 tahun lepas, antara yang aku pesan dengan dia, minta majlis kami yang bakal berlangsung bulan 6 tu nanti dipermudahkan. DOAKAN CEPAT DAPAT ANAK. dan aku sempat minta dia belikan buah zuriat. Tapi buah zuriat ni tak guna pun sebab aku lupa buah tu ada T_T



nak tambah lagi. pada yang MEMBELA KUCING, silalah minta encik suami atau kaum keluarga handle litter box anak kucing korang tu. lepas kawen je encik suami ambik alih tugas2 berkaitan dengan litter box, tempat makan dan minum anak kucing. tapi kalau nak main2 dan manja2 dengan dorang maksud aku anak kucing tu, aku tak ada masalah. sebab kucing aku fully indoor. vaksin, ubat cacing alhamdulillah complete. nanti aku up entry khas pasal mengandung dengan bela kucing. banyak yang salah faham sebenarnya. tak dinafikan ada penyakit berkaitan dengan kucing yang boleh jejas baby dalam kandungan, tapi before nak bagi hukuman tu mohon fahami dulu penyakit tu merebak macam mana. kucing yang pembawa penyakit tu pula jenis yang macam mana. paling tak pun tolonglah doakan yang baik2 ini takkk, belum apa2 cakap bela kucing tak boleh mengandung! pempuan boleh mandul! kecik hati aku :'(



tapi apa2 pun alhamdulillah, aku disahkan mengandung pada bulan 12 hari tu. terima kasih Allah :') dalam orang tanya2 aku hujung tahun tu, aku tak tahu pulak aku sebenarnya dah mengandung. tak sangka baby datang pada waktu yang amat tepat :') terima kasih sayang umi~






p/s : aku sengaja taip awal, tapi tak nak publish dulu. yalah masih baru lagikan? yang tahu aku pregnant pun family dan kenalan rapat je. entri ini jugak sekadar perkongsian. siapa yang tengah berusaha untuk mengandung tu tahulah apa perasaannya bila tak mengandung2 lagikan? jadi apa yang aku amalkan, aku kongsikan :) 





Comments

Popular posts from this blog

Pantun Nak Mintak Duit Raya.

Seks Itu Keperluan Lelaki.???

Midin VS Pucuk Paku.