Ambal.

assalammualaikum & hi~ 







korang mesti penah tengok binatang dalam gambar kat atas ni kan? yang aku tahu ni namanya AMBAL. aku rasa mostly orang Sarawak panggil ambal kut. kat semenanjung aku tak tahu lak pe nama dia. ni pun masa kat kuching hari tu, abang aku bagi dalam setengah kilo. fresh lak tu. ke ada yang tak pernah makan?




 




versi kat atas ni masak lemak tau. akak ipar aku yang bagi. sedap sesangat. aku tak taulah nak cakap rasa dia tu macam mana. lebih kurang rasa kerang kut. tak pun lokan. tak pun lala. eh, ntahlah aku pun susah nak describe macam mana rasa dia. huhu.





 




ni lak versi sup. nampak macam ntah apa - apa je kan? biasalah, yang ni aku masak jadi faham - faham jelah ye. haha. tapi bagi aku masak pe pun ambal ni, dia tetap sedap. lagi - lagi kalau fresh kan? harga dia aku tak tahu lah berapa. mungkin mahal gak kut sebab susah nak dapat benda ni. 



okaylah, tu je  nak citer. bye - bye!


p/s - nasib baik aku ni takde alegik dengan seafood. syukur sangat :')



Comments

c i k r i f a h said…
first time tengok n dgr nama tu o.0
AYuNG said…
kat semenanjung kitorg panggil kupang..:)
Fazlinil Irma said…
1st time akak tgok ambal ni. nak rasa mmg x tau la bila. masak pun dah jarang skrg. hihii.
Elih Japahar said…
Ingat2 kejap..pernah kah sy memakannya? belum atau sudah..

Sedap kah ni Kathy? nak try..
Unknown said…
kmk penah mkn! Hehehe. kat samarahan banyak..Harga pun boleh tahan mahalnya...Um, tapi yang agak mengeciwakan adalah..kmk x suka gilak makan.. Huhu..rasa loya-loya jak mun makan.. sik boleh diterima oleh selera kmk.
Syazwani Mazlan said…
semenanjung pgl lata kot?? mmg dh jarang jumpe bnde ni..dulu mase kck2 gi pntai, tnye ayh ape dowg kutip tu?tp xpnah mkn pun.....=_='
Namee Roslan said…
eh first time tgk n tahu. ambal ! hehe. tak pernah makan lg. tp nak try juga nnti. yg masak lemak tu nmpak sedap betul :)
Ilaasuhailaa said…
penah tgk lam tv ..best ek?hehe
labulabi said…
rah kuching masih rm18 sekilo.rah miri rm 22-25 sekilo.ya pun datang dari kuching.kmk suka masak kicap goreng daun kari.p mun di tus lamak2.
Nieda said…
pernah tengok tapi tak pernah rasa huhu
Sabihah said…
Penah tgk dlm tv je..nmpak best..nnt tahun depan nak g kuching..nk try laa...hehehe
Kancil 8349 said…
selalu nampak namun ndak pernah lagi rasa benda macam nie

Popular posts from this blog

Pantun Nak Mintak Duit Raya.

Seks Itu Keperluan Lelaki.???

Midin VS Pucuk Paku.